» دریافت قالب وبلاگ جدید سه ستونه کتابخانه لوکس بلاگ دریافت قالب وبلاگ جدید سه ستونه کتابخانه لوکس بلاگ برای استفاده از کد، آنرا کپی و در بخش تنظیمات وبلاگ خود درج کنید. صد و پنجاه و یکمین نشست «کتاب‌خوان» ویژه کودکان در همدان برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان، صد و پنجاه و یکمین نشست «کتاب‌خوان» روز شنبه هجدهم مهر در میان استقبال 250 نفر از کودکان و نوجوانان همدانی، با حضور مدیران کل کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، محسن‌حاجی‌زین‌العابدینی عضو انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در سالن سینما کانون همدان برگزار شد.

در این نشست هشت تن به معرفی کتاب پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌ها و مطالب ارائه شده به شرح زیر است:

«مرغ شل» نوشته بهناز ضرابی‌زاده/ ارائه توسط: زهرا رضوی (معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان)

داستان این کتاب درباره یک خانواده پنج نفری است، روزی پدر خانواده وانتی می‌خرد، آنها پول کافی برای گوسفند قربانی ندارند، به جای آن مرغی می‌خرند؛ اما متوجه می‌شوند که مرغ شل است، پدر می‌خواهد مرغ را قربانی کند، اما مادر نمی‌گذارد.

پدر خروسی برای قربانی می‌خرد، اما وقتی به خانه می‌آورد می‌بیند که مرغ از آمدن خروس بسیار خوشحال است و دوباره افراد خانه راضی به قربانی کردن هیچ‌کدام نمی‌شوند، پدر خانواده را برای تفریح بیرون می‌برد و وقتی برمی‌گردند مشاهده می‌کنند مرغ، تخم گذاشته است...

«طولانی‌ترین آواز نهنگ» نوشته ژاکلین ویلسون/ ارائه توسط: سیده سارا نبوی (دانش آموز)

الا دختری هشت ساله که پس از ازدواج دوباره مادر با جک و بارداری او اکنون با دو رقیب روبروست: ناپدری و نوزاد جدید، به همین خاطر پیوسته در حسرت و آرزوی روزهایی است که با مادرش تنها زندگی می‌کرد و مادر فقط برای او بود.

مادر هنگام زایمان دچار تشنج می‌شود و به کما می‌رود و الا ناچاراست با جک ناپدری خود زندگی کند، نگرانی او از سلامتی مادر، زندگی با ناپدری که دوستش ندارد، فاصله گرفتن دوستش سالی از او به دلیل این که چند روزی به مدرسه نرفته و اضافه شدن کارهای برادر کوچک و خوکچه هند‌ اش، همه و همه شرایط ناخوشایندی را برای او فراهم می‌کند، او پس از برخورد با پدر خود متوجه می‌شود که جک هم نامهربان نیست.

الا با کمک جوزف همکلاسی دیگرش بر روی پروژه نهنگ ها کار می‌کند و پی می‌برد که برخی از نهنگ‌های نر برای جفت خود ساعت‌های طولانی آواز می‌خوانند، او پس از به دست آوردن سی‌دی آواز نهنگ ها آن را برای مادرش می‌برد، سرانجام پایداری و مقاومت و عشق و موسیقی معجزه می‌کند و مادر از کما بیرون می‌آید و به زندگی لبخند می‌زند.

داستان برای نوجوانانی که با مشکلات گوناگون از این دست روبرو هستند، پیشنهاد می شود و این داستان همچنین به اهمیت موسیقی درمانی و نیروی قوی عشق نیز اشاره دارد .

«شاهزاده بی‌تاج و تخت زیر زمین» نوشته علی‌اصغر سیدآبادی/ ارائه توسط: محسن‌حاجی‌زین‌العابدینی (عضو انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی)

آنان پنج نفر بودند، پنج نوجوان، پنج دوست، هر کدام دو نام داشتند، نام اصلی و نامی که به مناسبتی روی یکدیگر گذاشته بودند: تقی (زمان)؛ رجب ( پینوکیو)؛ قاسم (تیمور)؛ هاشم (بز) و موسی (باد)، داستان در روستایی پیش از انقلاب شروع می‌شود.

آنان به پیشنهاد زمان با کندن چاهی و از راه آن خیال دارند به کشور آمریکا بروند و تنها نگرانی‌شان در آنجا وجود توالت فرنگی و استفاده از آن است و اینکه با این پدیده چه باید بکنند، آیا آنان به آمریکا می‌رسند؟ چگونه؟ اکنون بیست سال از آن ماجرا گذشته و هر کدام سرنوشتی پیدا کرده‌اند، قاسم داستان را زمانی نقل می‌کند که برای مأموریتی عازم آمریکا است.

او بخش بخش این ماجراها را برای دخترش از طریق ایمیل می‌فرستد، او حالا خودش یک پدر است و دوری از خانواده سبب شده که مدام با دخترش در حال چت کردن باشد، در پایان سرنوشت برخی از آنان روشن می‌شود و علت نامگذاری زمان به عنوان شاهزاده بی‌تاج و تخت زیرزمین، او آنچه راکه این پنج یار دبستانی به هم قول داده بودند انجام می‌دهد.

داستان رویاها و روحیه نوجوانان را به تصویر می‌کشد، نگاه صلح آمیز و ضد جنگ راوی، خواننده را درگیر روابط عاطفی بین پدر و دختر، و پدر بزرگ و نوه می‌کند.

«جادوگرها» نوشته رولد دال/ ارائه توسط: پارمیدا آقامحمدی (دانش آموز)

پارمیدا آقامحمدی به ارائه‌ای متفاوت و جذاب پرداخت و با وسایلی که به همراه خود آورده بود در مورد داستان صحنه سازی انجام داد.

"جادوگرها "داستان آمیخته به طنزی است که برای نوجوانان به فارسی ترجمه شده است، در این داستان جادوگرها خودشان را به شکل خانم‌های مهربان و معمولی در می‌آورند، آنها کچل هستند اما کلاه‌گیس بر سر می‌گذارند، پاهایشان پنجه ندارد اما کفش‌های پاشنه بلند به پا می‌کنند و ناخن‌هایشان را آرایش می‌کنند.

آنها تحت فرمان جادوگر اعظم هستند و در تمام کشورها پراکنده‌اند، آنها از بچه‌ها متنفرند و هر جا بچه‌ای ببینند از بین می‌برند قهرمان اصلی داستان پسرک نروژی است که پس از مرگ پدر و مادرش در یک تصادف، با مادربزرگش در انگلستان زندگی می‌کند، او از طریق قصه‌های مادربزرگ به ویژگی‌ها و صفات جادوگرها پی می‌برد، پسرک پس از چندی گرفتار جادوگرها می‌شود و در پی حوادثی جادوگرها او را به شکل موش درمی‌آورد و در نهایت داستان با نابودی جادوگر اعظم به پایان می‌رسد.

«راه و رسم قصه‌گویی برای خردسالان» نوشته بیتریس لاکی/ ارائه توسط: فاطمه رستگاری (مسئول کتابخانه عمومی شهیدان حجازی)

بیتریس لاکی نویسنده هلندی در کتاب خود می‌گوید من برای درس دادن به بچه‌ها از قصه استفاده می‌کنم زیرا بچه‌ها راحت‌تر مطالب را درک می‌کنند.

همه آدم‌ها نیاز به قصه‌گویی دارند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای نوه‌هایشان، مادرها و پدرها برای فرزندانشان، معلم‌ها برای دانش آموزانشان و حتی نوجواناها برای برادر و خواهر کوچکترشان، لذا این کتاب کمک می‌کند که بتوانیم یاد بگیریم که چگونه قصه بگوییم، اکثر افراد فکر می‌کنند نمی‌توانند قصه بگویند ولی اینطور نیست بلکه همه می‌توانند قصه بگویین فقط نیاز به تمرین و یادگیری دارد.

این کتاب ابتدا دلایل قصه‌گفتن و سپس شیوه‌های قصه‌گویی را بیان می‌کند؛ دلایل قصه‌گویی:1- یادآوری نکات تربیتی 2- سرگرمی 3- گفتن پندها و اندرزها.

«لاله سیاه» نوشته الکساندر دوما/ ارائه توسط: حدیثه یاری (دانش آموز)

 داستان زندگی انسانی به نام "کورنلیوس ون برن" است که لاله سیاه بی‌نظیری را پرورش داده است اما از بخت بد به زندان می‌افتد و در مدتی که در زندان است، همسایه بد ذات او ،لاله بی‌نظیرش را می‌دزد.

گفته می شود الکساندر دوما این داستان را در مورد وضعیت سیاسی هلند در سال ۱۶۷۲ نوشته است و در نوشتن آن از زندگی واقعی "جان" و "کورنلیوس دوویت" که هر دو به اعدام محکوم شدند، الهام گرفته است.

«کودک، انسان، خانواده» نوشته ادل فیبر ایلین مزلیش/ ارائه توسط: طاهره فضلعلی (کتابدار کتابخانه عمومی آزادی)

این کتاب توسط دو مادر به نام‌های ادل فیبر و ایلین مزلیش نوشته شده که به مدت پنج سال در یک گروه تربیت کودک شرکت کردند تا بتوانند فرزندانشان را با روش‌های بهتری پرورش دهند، آنها حاصل یک دوره پنج ساله کار گروهی زیر نظر دکتر جینات را در این کتاب گردآورده‌اند و با طرح شکست ها و موفقیت‌هایشان نشان می‌دهند که تربیت کودک کار ساده و پیش پا افتاده‌ای نیست.

«گورستان» نوشته نیل گی من/ ارائه توسط: نگار حاجی بابایی (دانش آموز) 

مرد حرفه‌ای و همه‌کاره «جک» با خنجری برنده، سه نفر از اعضای خانواده را قبل از آن که حتی فرصت فریاد کشیدن، پیدا کنند کشته بود و فقط بچه کوچولو و نوپای خانواده باقی مانده بود که با کشتن او ماموریتش به پایان می‌رسید.

آن شب کودک که تازه راه‌رفتن را یاد گرفته بود، از گهواره خارج شد و خود را به بیرون منزل رسانده و از سراشیبی خیابان بالا رفت و به یک گورستان با نمازخانه‌ای متروک رسید، خانم و آقای اوونز که صدسال پیش مرده بودند و در بین مردگان گورستان احترام و اعتبار خاصی داشتند کودک را پیدا کردند، روح مادر کودک به نزد آنها آمد و گفت که از کودکش مراقبت کنند.

هرکدام از مردگان،‌ نظر خود را درباره ماندن بچه زنده اظهار کردند و سرانجام به کودک مجوز عبور آزادانه در گورستان اعطا شد و سایلس، کسی که در مرز بین دنیای مردگان و دنیایی که پشت‌سر گذاشته بودند سیر می‌کرد حفاظت بچه را برعهده گرفت، خانم و آقای اوونز که کودک را به فرزندی قبول کردند نام بادی را برای او گذاشتند و این ماجرا آغازگر حوادث پرهیجانی شد که در این کتاب آمده است.

گفتنی  است در پایان این نشست از دو کتاب «کوچه گلاب» و «هیولای مهربان» نوشته مریم زرنشان از نویسندگان بومی همدان توسط مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان رونمایی شد.

سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» به منظور اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود و در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی، به معرفی کتاب‌های موردنظر خود می‌پردازند و در جلساتی که در فضایی صمیمی و با محوریت کتاب برگزار می‌شود، افراد شرکت‌کننده تجربیات مطالعاتی خود را برای استفاده سایر علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی به اشتراک می گذارند.

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : سه شنبه 21 مهر 1394 | 11:6 | نویسنده : لطیفی |
.: Weblog Themes By Bia2skin :.